Čištění koberců

Expres čištění koberců, čalouněného nábytku a sedaček, mytí oken, úklid Praha a okolí

Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

Bezpečnost železniční dopravy

Bezpečnost železniční dopravy

Využití železniční dopravy je pro část z nás každodenní záležitostí, jiní ji zase zvolí pouze pro delší vzdálenosti, kdy se může opravdu vyplatit – jak kvůli ceně, tak z důvodu pohodlí. Někdy ovšem zůstává otazníkem v očích bezpečnost samotné železnice a vlaku. Když ji v duchu porovnáme s ostatními dopravními prostředky, vychází nám jako poměrně bezpečný druh dopravy. Je jím ale skutečně?

Největší železniční neštěstí se u nás událo u obce Stéblová v roce 1960, kdy se čelně srazily dva osobní vlaky. Srážku samotnou navíc ještě zhoršil vypuklý požár. Tato událost si vyžádala 118 obětí. Nehoda však může nastat i v okamžiku, kdy se vše zdá být v naprostém pořádku. Na trati nejsou na první pohled žádné překážky, vagóny i lokomotiva jsou v perfektním technickém stavu a vlaková četa je zcela profesionální a dobře připravená. Příkladem této situace je zejména dobře známé železniční neštěstí, které se přihodilo roku 2008 ve Studánce. Vlak EuroCity jedoucí po trase Krakov – Praha zde totiž narazil do konstrukce opravovaného silničního mostu, který se několik vteřin před průjezdem sesypal na železniční trať. Při této nehodě zahynulo 8 lidí a dalších 95 z nich bylo vážně zraněno.

Trocha statistiky neuškodí

Z odstavce výše plyne, že železniční doprava nemusí být vždy tak bezpečná, jakou se na první pohled zdá. Rozhodně se ale nemusíte děsit a usedat do vlaku s obavami. Stále totiž patří mezi ty nejbezpečnější druhy dopravy a podléhá přísným předpisům a nařízením, stejně jako doprava letecká.

 Pokud nás bude zajímat statistika a pohlédneme na celou věc z měřítka Evropské unie, můžeme zjistit například to, že v roce 2011 bylo zaznamenáno 1242 nehod. A jestliže budeme chtít číslo rozdělit mezi jednotlivé země, jako nejméně bezpečné nám vyjde sousední Polsko (327 nehod v roce 2011). Česká republika je na tom právě oproti němu velice dobře, železničních nehod se zde událo pouhých 29. Nulovým počtem se pak může pochlubit například Irsko.

Nutné je rovněž podotknout, že z pohledu historického vývoje se bezpečnost železniční dopravy výrazně zlepšila oproti minulému století, kdy byla na vážné nehody bohatá zejména padesátá léta. Pokud budou výrobci nadále pokračovat s užíváním moderních technologií a jejich cílem zůstane bezpečná doprava cestujících a péče o stav trati, můžeme věřit tomu, že počty nehod nadále rozhodně růst nebudou.

Kapsářů a zlodějů ráj?

Výše jsme si shrnuli bezpečnost samotné železniční tratě a došli jsme k závěru, že se ve vlaku z tohoto hlediska můžeme cítit stále dobře. Druhým působícím faktorem však zůstává starost o naše zavazadla, která se zejména na nádraží (ale i ve vlaku samotném) mohou octnout v ohrožení. Krom běžných kapsářů můžeme narazit i na tzv. profesionály, na které upozorňuje i policie České republiky. Tito lidé totiž bývají slušně oblečeni a tváří se jako klasičtí spolucestující. Obvykle však mají již od nádraží vyhlédnuté luxusně vypadající zavazadlo, případně brašnu s notebookem – zkrátka se specializují na dražší věci. Ve vagonu nasedají za vyhlédnutého cestujícího, který zavazadlo odkládá na horní úložnou plochu. Těsně před nejbližší stanicí se poté mile a lehce vystrašeně zeptají, zdali nasedli do správného vlaku. Zjišťují, že nikoli a urychleně vystupují – a to už i s Vaším zavazadlem.

Pro mnohé cestující může jít o fintu průhlednou, je však nutné zmínit, že jestliže je na ni takto upozorňováno, pravděpodobně se již několikrát vydařila. Plyne z ní především následující: Dávejte si pozor na své věci a mějte je zkrátka při sobě a na očích. Vhodné může být například využití odkladného prostoru, na který vidíte po celou dobu cesty.

TOPlist